Від Забари до Розкопаної: що не так з версією про зв’язок між ними

Від Забари до Розкопаної: що не так з версією про зв'язок між ними

Вчора були роковини розстрілів в Обухівському “Бабиному яру” – урочищі РОЗКОПАНА. Тоді, як відомо, загинули біля 700 мешканців переважно Обухова і околиць. Офіційна версія причин трагедії – помста карателів за дії місцевого радянського підпілля, акт залякування. Серед жертв не лише місцеві комуністи, підпільники, інтелігенція, залишки єврейського населення.

Крім РОЗКОПАНОЇ біля Обухова є місце ще однієї масової страти. Цього разу виключно за етнічною ознакою. Власне, одне з “проклятих” питань обухівської історії, котре я зауважив минулого разу, стосується трагедії в урочищі ЗАБАРА біля Обухова.

Йдеться, властиво, про масовий розстріл в урочищі Забара між Обуховом і Першим Травнем в серпні 1942 250 місцевих ромів.

“Проклятість” питання лежить в площині ідентифікакації місця настільки масової страти, жертв котрої могли:

  • закопати там же (розстрілювали, як пишуть, біля силосної ями).
  • вивезти деінде. Тоді виникає питання куди?

По суті, станом на сьогодні є 1 документ і 1 версія, котрі не співпадають між собою.

Документ – цей канонічний аргумент наполягає на

  • цифрі 250
  • силосній ямі
  • захороненні на місці.

В цьому випадку виникає одне питання – ДЕ це місце?

З версією я ознайомився під час прочитання “Трипілля в течії віків” Катерини Буренко. Згідно з нею:

  • розстріл ромів відбувся в Забарі, але не в серпні 1942, а 28 червня 1943.
  • розстріляних було не 250, а 70 (табір).
  • після розстрілу їх не ховали там же, а вивезли в Розкопану (між Обуховом і Трипіллям).

До слова – розстріл 700 жителів Обухова і Обухівщини в самій Розкопаній відбувся згодом – 1 липня.

Відтак, згідно з авторкою розстріли в Забарі і в Розкопаній відбулися з різницею в кілька днів, а тіла знаходяться в одній братській могилі.

Втім, особисто мені ця версія видається малопродуктивною, оскільки:

  • я не бачив документа, котрий зміщав би розстріл в часі на цілий рік.
  • дивною здається різниця в цифрах: 250 і 70.
  • навряд чи 70 чоловік поселилися би на місці, де за рік до того загинули 250 їх одноплемінників.
  • Ну і чи не головне – для чого везти таку кількість закатованих з одного урочища в інше, а це дуже і дуже неблизько, якшо територія Першого травня біля Забари це долина Стугни, місцями суцільні балки і байраки, котрі нічим не відрізняються від Розкопаної?

***

Замість висновку. Питання лишилося відкритим. Якщо після прочитання книжки мені здалося, що відповідь є, то зараз я впевнений в її помилковості.

Це шось типу “Тимофій Щербацький із Щербанівки” і тд, версія, котрої тримається офіціоз, але котра не знаходить жодного підтвердження навіть в середовищі його біографів.

Втім, на відміну від неоміфу про Щербацького питання зв’язку Забари і Розкопаної є лише питанням хибно обраного шляху.

Хоча я і припускаю, що можу чогось не знати і авторка опирається саме на цей, незнайомий мені відтинок інформації про ситуацію.

RSS стрічки

RSS стрічки

Джерело: https://obukhiv.info/news/vid-zabari-do-rozkopanoi-shcho-ne-tak-z-versieiu-pro-zvyazok-mizh-nimi/