Історія обухівських церков і проблема її відтворення: хто знищує останні сліди минулого

Історія обухівських церков і проблема її відтворення: хто знищує останні сліди минулого

ІСТОРІЯ ЦЕРКОВ В ЦІЛОМУ

  • 1612 («люстрація Обух. замку») – згадується топонім «Попова долина». Був піп, знач був і приход.
  • 1653 – Павло Алепський пише про Обухів як «містечко, укріплене валом по колу з двома церквами».
  • 1741 – на карті Обухова є дві церкви. 1 – в районі Автостанції на Городку. 2 – в районі Центру.

Згідно з В. Перервою (він плутається в цифрах, але, іншого джерела немає) ситуація в розрізі 2,5 церков наступна:

ЦЕРКВА «ВСІХ СВЯТИХ» – «КАЗАНСЬКОЇ БОГОМАТЕРІ»)

  • 1788 – «ВСІХ СВЯТИХ» – автор каже, що вона була першою, але тут вже вказує дату пізнішу ніж у Михайлівської.
  • 1834 – добудували новий престол (стала ще і «КАЗАНСЬКОЇ»).
  • початок 20 ст – ймовірно, була розібрана через старість.

***
СВЯТО – МИХАЙЛІВСЬКА ЦЕРКВА

  • 1752 – (перша) МИХАЙЛІВСЬКА (на Городку)
  • 1834 – згоріла
  • 1852 – збудували другу, нову (дерев’яну)
  • Перша половина 20 ст – зруйнована (континіум варіантів від 30-х – розібрана чи спалена до 1942 – зруйнована під час обстрілу).

***
ВОСКРЕСЕНСЬКО-МИКОЛАЇВСЬКА ЦЕРКВА

  • 1786 (перша) ВОСКРЕСЕНСЬКА (в Центрі)
  • 1809 – згоріла
  • 1816 – збудували нову, цегляну («кам’яну»)
  • 1936 – зруйнована (хоча, можливо, лише купол, перепрофільована).
  • 1960- і (остаточно розібрана).

ЩО ЗАРАЗ

Зараз, як відомо, адміністративний, економічний, демографічний та сакральний центр Обухова зміщений в результаті забудови 70-80-х років 20 ст. Перетік населення вплинув і на «міграцію» церков. Як і будь-який інший бізнес вони залежні від людинопотоку. Але, це інше питання.

Суть поточного не змінювалася протягом всього періоду дослідження обухівського сакруму. Це практична відсутність зображень, артефактів і тд церков, що «канули в лету». Як і в ситуації з синагогами та панськими маєтками фізичні сліди присутності були епохою зачищені настільки щільно, що навіть такі нюанси як час і параметри руйнування та локалізація лишаються полемічними.

ШАНС ЗАВЖДИ Є

Втім, якщо з Воскресенською зовсім кепсько, то з Михайлівською шанс є. Дрібний і щороку менший, але, є.

  • ПРИЧИНА: практично всі, хто знайомий з темою вказують на старе кладовище на Автостанції як місце колишнього розташування церкви.
  • ПРОБЛЕМА: перші повідомлення про те, що на офіціно ЗАКРИТОМУ кладовищі продовжують ховати небіжчиків на моєму радарі з’явилися ще до війни в 2021 році.
    Нещодавно їх сліди зауважив Ded Habar. Не 1 і не 2. Більше.

ПрУблємка полягає в тому, що могили риють, ймовірно, на фундаменті церкви. Принаймні, ця гіпотеза (у Мирослава є ще одна, але, то таке) пояснює наявність старої цегли.

Кажуть, що добитися права на офіційні арх. розкопки на території кладовища загалом важко. А там, де є могили – практично неможливо.

Кажуть, що церква була в «незаселеній» частині кладовища. Тому, що зараз інтенсивно освоюється.
Звичайно, люди можуть не знати, що кладовище закрите. Втім, як не крутися, виходить якийсь оксюморон:

  • Одні покоління будували,
  • інші молилися,
  • треті руйнували основу,
  • четверті – залишки.

Котрі, втім, могли б відповісти на багато прихованих питань обухівської історії.

Notice: Undefined variable: readAlsoLabel in /home/socport/obukhiv.info/www/site/templates/blocks/BlockTypeRelated/rss.php on line 3

Джерело: https://obukhiv.info/news/istoriya-obukhivskikh-tcerkov-i-problema-ii-vidtvorennya-khto-znishchue-ostanni-slidi-minulogo/