Історія обухівських церков і проблема її відтворення: хто знищує останні сліди минулого
ІСТОРІЯ ЦЕРКОВ В ЦІЛОМУ
- 1612 («люстрація Обух. замку») – згадується топонім «Попова долина». Був піп, знач був і приход.
- 1653 – Павло Алепський пише про Обухів як «містечко, укріплене валом по колу з двома церквами».
- 1741 – на карті Обухова є дві церкви. 1 – в районі Автостанції на Городку. 2 – в районі Центру.
Згідно з В. Перервою (він плутається в цифрах, але, іншого джерела немає) ситуація в розрізі 2,5 церков наступна:
ЦЕРКВА «ВСІХ СВЯТИХ» – «КАЗАНСЬКОЇ БОГОМАТЕРІ»)
- 1788 – «ВСІХ СВЯТИХ» – автор каже, що вона була першою, але тут вже вказує дату пізнішу ніж у Михайлівської.
- 1834 – добудували новий престол (стала ще і «КАЗАНСЬКОЇ»).
- початок 20 ст – ймовірно, була розібрана через старість.
***
СВЯТО – МИХАЙЛІВСЬКА ЦЕРКВА
- 1752 – (перша) МИХАЙЛІВСЬКА (на Городку)
- 1834 – згоріла
- 1852 – збудували другу, нову (дерев’яну)
- Перша половина 20 ст – зруйнована (континіум варіантів від 30-х – розібрана чи спалена до 1942 – зруйнована під час обстрілу).
***
ВОСКРЕСЕНСЬКО-МИКОЛАЇВСЬКА ЦЕРКВА
- 1786 (перша) ВОСКРЕСЕНСЬКА (в Центрі)
- 1809 – згоріла
- 1816 – збудували нову, цегляну («кам’яну»)
- 1936 – зруйнована (хоча, можливо, лише купол, перепрофільована).
- 1960- і (остаточно розібрана).
ЩО ЗАРАЗ
Зараз, як відомо, адміністративний, економічний, демографічний та сакральний центр Обухова зміщений в результаті забудови 70-80-х років 20 ст. Перетік населення вплинув і на «міграцію» церков. Як і будь-який інший бізнес вони залежні від людинопотоку. Але, це інше питання.
Суть поточного не змінювалася протягом всього періоду дослідження обухівського сакруму. Це практична відсутність зображень, артефактів і тд церков, що «канули в лету». Як і в ситуації з синагогами та панськими маєтками фізичні сліди присутності були епохою зачищені настільки щільно, що навіть такі нюанси як час і параметри руйнування та локалізація лишаються полемічними.
ШАНС ЗАВЖДИ Є
Втім, якщо з Воскресенською зовсім кепсько, то з Михайлівською шанс є. Дрібний і щороку менший, але, є.
- ПРИЧИНА: практично всі, хто знайомий з темою вказують на старе кладовище на Автостанції як місце колишнього розташування церкви.
- ПРОБЛЕМА: перші повідомлення про те, що на офіціно ЗАКРИТОМУ кладовищі продовжують ховати небіжчиків на моєму радарі з’явилися ще до війни в 2021 році.
Нещодавно їх сліди зауважив Ded Habar. Не 1 і не 2. Більше.
ПрУблємка полягає в тому, що могили риють, ймовірно, на фундаменті церкви. Принаймні, ця гіпотеза (у Мирослава є ще одна, але, то таке) пояснює наявність старої цегли.
Кажуть, що добитися права на офіційні арх. розкопки на території кладовища загалом важко. А там, де є могили – практично неможливо.
Кажуть, що церква була в «незаселеній» частині кладовища. Тому, що зараз інтенсивно освоюється.
Звичайно, люди можуть не знати, що кладовище закрите. Втім, як не крутися, виходить якийсь оксюморон:
- Одні покоління будували,
- інші молилися,
- треті руйнували основу,
- четверті – залишки.
Котрі, втім, могли б відповісти на багато прихованих питань обухівської історії.
Notice: Undefined variable: readAlsoLabel in /home/socport/obukhiv.info/www/site/templates/blocks/BlockTypeRelated/rss.php on line 3
- Чи можлива співпраця між археологами і краєзнавцями. Версія
- Бабуся Лукавиця – фентезійний жіночий архетип Обухова в оптиці нейромереж
- Народна культура Обухова у Гончара: рушники, одяг і кераміка
- Обухів і його фортифікації: де міг бути т.зв “Обухівський замок”? Версія
- Красна річка, Дивна гора і Три поля між ними