В музеї на Обухівщині розповіли про натільний хрест ХІІ-ХІІІ ст
В Київському обласному археологічному музеї в селі Трипілля Української ТГ Обухівського району розповіли про натільний хрест-енколпіон часів Київської Русі, знайдений в околицях села.
Про це повідомляють Хроніки Обухова з посиланням на сторінку музею.
Енколпіо́н —складаний нагрудний хрест давньокняжої доби. Складався з двох з’єднаних шарніром пустотілих частин –лицьової та зворотної, що виготовлявся із дрібних металевих пластин, здебільше хрестоподібної форми.
Вперше з’явився на Русі у X ст. – в період поширення християнства.
На відміну від натільного хреста, носився поверх одягу. В Київській Русі енколпіони носили представники князівсько-боярської аристократії, ченці, паломники до святих місць. Цей хрест був дуже поширений, його знаходили не лише на території Київської Русі але зокрема і на Кавказі, та у західній Європі. Монополію на його виготовлення мали київські майстри. Головною сюжетно-композиційною рисою цих сакральних виробів є зображення Христа з вигравіюваними ликами святих, йдеться у повідомленні.
Довідково:
- Найчастіше зображувалися Діва Оранта або Одигітрія (Богоматір) з одного боку, і Розп’яття з іншого боку (лицьова сторона).
- Найранішими київськими енколпіонами є прямі, з ледь розширеними кінцями. На лицевій частині христа зображено Розп’яття з погруддям перед стоячих Богоматері і Іоана Богослова, на зворотній частині – Христос-Пантократор і погруддя трьох святих.
- Інший тип енколпіона – має округлі кінці з виступами. На лицьовому боці – розп’ятий Христос без хресного дерева з монограмою та зображенням погруддя Богоматері, а на зворотному – Богоматір з дитиною на лівій руці.
- Ці зображення сприймалися як вище заступництво для його власника, як оберіг від усіх можливих нещасть і хвороб. Для віруючого такий хрест-оберіг набував важливого значення у зв’язку зі змістом його пустотілої частини, яку можна було наповнити особливо шанованими речами (земля, шматок дерева, мощі святих та інші християнські реліквії).
- Давньоруський хрест-енколпіон залишив один із значущих слідів в культурній спадщині Київської Русі, відображає художній і духовний спосіб життя, на зорі становлення християнської віри серед русичів. Він є важливою частиною історії ремесла – мистецтва художньої обробки металу, і високої майстерності ремісників Київської Русі.
- Дана частина від хреста-енколпіона та деякі фрагменти зворотної сторони, знайдені у с. Трипілля (ХІІ-ХІІІ ст.) та представлені в експозиції Київського обласного археологічного музею. Хрест з округлими кінцями та виступами. На якому зображено розп’яття Ісуса Христа перед стоячими святими. Голова Розпятого Ісуса трохи збільшена, розп’ятий Христос зображений без хресного дерева, руки упираються в фігури перед стоячих, між якими не вміщена монограма. На двох частинах зворотної сторони енколпіона нижньої та верхньої, із зображеннями святих.
Джерело: https://obukhiv.info/news/v-muzei-na-obukhivshchini-rozpovili-pro-natilnii-khrest-khii-khiii-st/