“Жіночі демони” Обухова часів Київської Русі

"Жіночі демони" Обухова часів Київської Русі

Бувають такі дні, коли на Обухів густо, а бувають, що пусто. Сьогодні мотиваційний (для мене) середнячок.

Спробував шукати Обухів у доступних у відкритому доступі працях Лащука – ніц не зафрахтував. Втім, кожен поважаючий себе рибак знає, що якщо сьогодні не клює одна риба, цілком може ловитися інша.

Так і тут. Мій сьогоднішній улов – праця Ольги Коновалової “Антропоморфні мотиви української народної орнаментики”.

Серед іншого в праці є про до сьогодні мені невідомий обухівський артефакт часів Київської Русі – “амулет – змійовик”.

Ніц не петраю у тому, втім, можливо про це більше знає автор “Магії повсякденних справ слов’ян” Сергій Горбаненко.

Сама ж авторка праці переконана у тому, що:

… Архаїчних антропоморфних мотивів у орнаментиці часів

Київської Русі небагато: в оформленні амулетів-змійовиків та ритуальних браслетів; на керамічних плитках Давнього Галича, у фрагментах вишивки.

Найбільш яскравим прикладом використання антропоморфних мотивів є круглі амулети-змійовики ХІ–ХІІІ ст. Місця знахідок (випадкові чи в складі скарбу) не дозволяють визначити аверс і реверс амулетів. Згідно з висновками науковців, лицьову сторону прикрашали християнські образи (Христос, Богородиця, Архангел Михаїл), а зворотну — два іконографічні варіанти: голова з волоссям у вигляді змій та фігура людини зі змієвидними кінцівками (Обух. амулет, прим. авт.)

На багатьох із виявлених у різних місцях екземплярах є грецькі

написи-заклинання проти зображеного на них демона. Написи позначають його як «істера» (точний переклад з грецької мови — «матка», давньоруський аналог — «дъна»), але мають ширше значення: хвороби внутрішніх органів та демон, що їх викликає.

Вважається, що це хвороботворний демон жіночої статі, який нерідко фігурує в апокрифічних текстах і заклинаннях. …

А я нагадую, що це не перший з-біса (до чорта), одним словом – демонічно цікавий артефакт Обухівського хіатуса часів Київської Русі.

Ще були

  1. ПЕЧАТКА («МОЛІВДОВУЛ») БІЛГОРОДСЬКОГО ЄПИСКОПА (http://surl.li/dqglz) та
  2. КОЛТИ, ГРИВНИ та БРАСЛЕТ зі “скарбу Хвойки” (http://surl.li/dqgmf)

ПС. Звичайно є й інші, можливо, більш значущі з точки зору археології, але не так семантично навантажені як вищеозначені.

… Мав би хист, написав би оповідання про обухівську демонессу як частину втраченого за століття майже лавкрафтіанського пантеону Київського плато.

Джерело: https://obukhiv.info/news/zhinochi-demoni-obukhova-chasiv-kiivskoi-rusi/